מתקפת טילים במהלך ביקור דיפלומטי \\ יומן החוץ עם שלמה ריזל

שלמה ריזל No Comments on מתקפת טילים במהלך ביקור דיפלומטי \\ יומן החוץ עם שלמה ריזל

והשבוע: על המתקפה שספגה אבו דאבי במהלך ביקורו של הנשיא הרצוג, המשמעות הדיפלומטית ומה קרה בין האיראנים לאמירויות | וגם: על המשך המתיחות בין רוסיה לאוקראינה | האזינו ליומן החוץ עם שלמה ריזל

13:46
28.04.24
מערכת האתר No Comments on משיח, עכשיו! הרב שניאור אשכנזי והרב דב הלפרין בסעודת משיח • צפו

התכניות האחרונות

ארכיון תוכניות

פוסטים אחרונים

תגיות

בתוך שלל ההתפתחויות העגומות, הדיווחים השליליים והכותרות הקשות שנוחתים עלינו חדשות לבקרים בחודשים האחרונים, בפרט בימי "ממשלת הריפוי והשינוי" הבליחה השבוע ידיעה חיובית אחת המורכבת משני סעיפים: ביקורו של הנשיא יצחק הרצוג באבו-דאבי בירת איחוד האמירויות והירי הרקטי של המורדים התימנים החות'ים במהלכו, נושאים שאותם שמענו כעת מערוץ הטלוויזיה איי 24 ניוז בשפה הערבית. 

לפני כחודשיים הרחבנו כאן על שיתוף הפעולה החדש ועל ההתקרבות המדאיגה בין איחוד האמירויות לאיראן, על רקע החתירה המערבית להסכם גרעין מסוכן והנטישה של ארה"ב את ידידותיה במזרח התיכון שהפקירו את הארצות הערביות לגורלן, אבל מאז, במפתיע חל מפנה. המורדים החות'ים הנאמנים וכפופים לאיראן החלו לשגר מזל"טים חמושים לעבר איחוד האמירויות, אחרי שנים שלא עשו זאת. בעקבות זאת, הקשר עם האיראנים, הפטרונים של המורדים הללו, נראה כבר פחות יציב. 

התקיפה שקרתה השבוע במהלך ביקורו של הרצוג היא השלישית בחודש האחרון. הראשונה אירעה כאמור לפני כשלשה שבועות כאשר כמה מל"טים וטילים שנורו על ידי החות'ים התפוצצו באחד הנמלים באבו דאבי, בירת איחוד האמירויות וגרמו לגל של פיצוצי מצבורי דלקים ולמותם של לפחות שלשה בני אדם – עובדים זרים מהודו ופקיסטן. 

התקיפה השנייה אירעה לפני כעשרה ימים, במסגרתה נורה לפחות טיל בליסטי אחד לעבר אבו דאבי, והשלישית ביום ראשון השבוע, בזמן ביקורו של הרצוג, כאמור. 

לפני שניגע באינטרס החות'י בעניין, כדאי להקדים ולומר שבישראל התלבטו האם לקיים בכלל את הביקור בעת הזו, בשעה שהאמירויות תחת גל התקפות אבל החליטו להוציאו אל הפועל בכל זאת בגלל חשיבותו המדינית. עצם הביקור בזמן שהאמירויות תחת מתקפות נועד לגלות סולידריות עם המקומיים ומפגין את העובדה שישראל סומכת על מערכת הביטחון האמירתית שתדע לשמור על הרצוג. גורמי היבטחון משתי המדינות, אגב, קיימו מבעוד מועד התייעצויות משותפות כדי לדון איך תשמר הפמליה שלו במקרה של תקיפה כזו. 

כאן ניתן לשמוע את דובר החות'ים, יחיא סריע נוטל אחריות על התקיפות. לדבריו, ההתקפה התבצעה באמצעות טילים בליסטיים ובאמצעות כטב"מים מסוד צמאד 3. עוד לדבריו, איחוד האמירויות "לא תהיה בטוחה כל עוד היא משתמשת בכלים ישראליים כדי לתקוף את תימן וכי על תיירים ואזרחים במדינה להתרחק ממתקנים חיוניים מכיוון שהם יהיו חשופים לתקיפות.

ומהחזית במפרץ הפרסי לחזית הרוסית-אוקראינית שאותה סיקרנו בהרחבה בשבועיים האחרונים. 

נשיא ארה"ב לשעבר דונלד טראמפ אמר בראיון לאיש התקשורת האמריקאי גלן בק, כי הוא היה יכול לעשות את העבודה בנושא, במשא ומתן מול רוסיה הרבה יותר טוב מג'ו ביידן. 

לדבריו, "לפוטין עשויה להיות מוטיבציה להתקדם לאוקראינה רק בגלל האנשים המטופשים שהוא מתמודד איתם – ברומזו לממשל בוושינגטון.

 טראמפ גם תקף את גרמניה ואמר כי בגלל התלות שלה בגז רוסי, לרוסיה יש שליטה מוחלטת על גרמניה, מה שמשפיע על אירופה כולה. 

ומי שעוד יש לו מה לומר בנושא הוא ראש הלשכה לביטחון לאומי של פולין, מדינה נוספת בגוש המזרחי לשעבר שרוסיה לוטשת עיניים לעברה. לדבריו יש כל העת מגעים בין רוסיה לארה"ב ולנאטו, ואין שום איתות של הסלמה מצד רוסיה

לפני סיום כדאי שנזכיר שבמסגרת המאבק בין רוסיה לאוקראינה, הולכים וגוברים באוקראינה הקולות הלאומניים המלבים שנאה כלפי זרים, ובראשם כלפי יהודים ואשר מעלים על נס רוצחי יהודים שנאבקו בקומוניזם למען אוקראינה עצמאית. 

המתיחות בין המדינות גורמת ללאומנים אוקראינים – ארץ שידועה בהיסטוריה האנטישמית המובהקת שלה – להרים את ראשם, והממשלה בקייב לא עושה דבר כדי לעצור אותם, וגם לא כדי לעצור את התהלוכה הזו להאדרת רוצח היהודי סטפן בנדרה בלב עיר הבירה קייב, ממש לאחרונה כשלפידים בידיהם וסיסמאות קשות בפיהם.



0 תגובות